Zó belangrijk is een goede nachtrust!

Zó belangrijk is een goede nachtrust!

zo belangrijk is een goede nachtrust


Het belang van een goede nachtrust wordt enorm onderschat, maar is essentieel als jij van je doelstelling een groot succes wilt maken! Een volwassen persoon heeft minimaal zeven tot acht uur slaap per nacht nodig. Fanatieke sporters zouden daar minstens een uur bij op mogen tellen. Een slaapgebrek lijkt onschuldig, maar brengt toch flink wat nadelige effecten met zich mee!

1. Een gebrek aan energie verhoogt de behoefte naar suikerrijke voeding. Door het eten van extra suiker krijgt het energieniveau een boost. Helaas is dit maar van korte duur en houdt het zo de behoefte naar suikerrijke voeding in stand. Wil je meer weten over voeding? Hier lees je alles over macronutriënten & micronutriënten.

2. Bij een gebrek aan een goede nachtrust wordt er minder groeihormoon in het lichaam aangemaakt. Groeihormoon zorgt voor reparatie en groei van cellen en weefsels, maar stimuleert het lichaam ook om energie uit vetreserves te verbranden.


3. Een goede nachtrust is belangrijk om stress te verminderen. Stress zorgt voor de aanmaak van het hormoon cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon heeft spierafbraak en vetopslag tot gevolg.

4. Lichamelijke en mentale vermoeidheid werken demotiverend en zorgen voor minder goede prestaties in de sportschool of voor excuses om helemaal niet te hoeven gaan!


5. Te weinig slaap is een aanslag op je wilskracht, doorzettingsvermogen en discipline. Dat stemmetje in je hoofd dat je alle redenen geeft om de handdoek in de ring te gooien lijkt sterker dan ooit.

De biologische klok

De biologische klok is een inwendig mechanisme dat het slaap- en waakritme vanuit de hersenen reguleert. Iedere cel van je lichaam functioneert op deze biologische klok. Dit betekent dus ook dat iedere cel van slag raakt als je dit ritme verstoort. 


De biologische klok werkt samen met bijna elk groot systeem in ons lichaam, waaronder de zenuwstelselactiviteit en de hormoonproductie. In de afbeelding hieronder zie je een aantal voorbeelden van lichamelijke en psychologische processen die door de biologische klok worden beïnvloed.


Je lichaam is op elk moment van de dag ingesteld op verschillende soorten lichamelijke en psychologische activiteiten. Wanneer de biologische klok niet meer synchroon loopt aan je dagelijkse ritme, functioneert je lichaam niet meer optimaal. 


Te weinig slaap ontregelt de biologische klok en zorgt voor een verlaagde stofwisseling, meer productie van het stresshormoon cortisol, minder anabole hormoonproductie, een hoger cholesterollevel, meer honger, slechter herstel van training, verminderde slaapkwaliteit, verminderde mentale prestaties, noem maar op. Een goede nachtrust is dus enorm belangrijk in het behalen van je doel!

Tips & Tricks

Een goede nachtrust is helaas niet zo vanzelfsprekend en het kan soms knap lastig zijn om de slaap te vatten. Om het ritme van je biologische klok te herstellen en je slaapritme te optimaliseren vind je hieronder een aantal tips & tricks terug die je kunt toepassen gedurende de dag.

Dagelijks ritme

Probeer zoveel mogelijk ritme in je dagelijkse leven te creëren. Omdat dit wel erg algemeen is adviseren we je om met de onderwerpen VOEDING, TRAINING en SLAAP aan de slag te gaan.

Zorg er wat betreft voeding en training voor dat je maaltijden en trainingstijden consistent zijn. Probeer maximaal in vensters van twee uur af te wijken van je normale ritme. Eet je normaal gesproken rond 15:00? Zorg er dan voor dat je tussen 14:00 en 16:00 aan tafel zit!

Slaap is zelfs nog gevoeliger voor verstoring van je biologische klok. Probeer maximaal in een venster van één uur af te wijken van je normale ritme. Slaap je normaal gesproken om 23:00? Zorg er dan voor dat je elke nacht tussen 22:30 en 23:30 in bed ligt!

Licht & Donker

De biologische klok is extreem gevoelig voor licht. Wil je goed slapen? Zorg ervoor dat het pikdonker in je slaapkamer is! Probeer alles wat licht geeft uit te zetten of te bedekken. Denk hierbij aan je telefoon, airco, wekker, oplader, noem maar op. Komt er nog veel licht van buiten door je slaapkamerraam naar binnen? Dan is het zeker geen overbodige luxe om extra aandacht te schenken aan je lichtwering.

Drink niet teveel

Oké, dit is een inkoppertje. Probeer niet veel te drinken in de laatste uren voordat je gaat slapen. Het bespaart je een nachtelijk bezoekje aan het toilet

, waardoor je de volgende ochtend uitgerust wakker wordt.een goede nachtrust

De juiste temperatuur

Het is bewezen dat een slaapkamertemperatuur van 19 graden zorgt voor de beste slaapkwaliteit. Doe dus op tijd alle ramen open of dicht! Ook een warme douche draagt bij aan een betere nachtrust. De constante warmte zorg ervoor dat lichaam en geest zich beter kunnen ontspannen.

Het hormoon melatonine

Heb je geen stress, maar lukt het je niet om snel in slaap te vallen? Dan kan het raadzaam zijn om te suppleren met het slaapbevorderende hormoon melatonine. Het advies is om een maximale dosering van 3mg te gebruiken, 30 tot 60 minuten voordat je gaat slapen. Melatonine is compleet onschuldig en is te koop bij verschillende drogisterijen.

Meer rust door meditatie

Hyperactiviteit en stress kunnen een flinke aanslag zijn op je slaapkwaliteit. Blijf je constant bezig met denken en kun je onmogelijk ontspannen? Probeer je dan eens wat meer te verdiepen in meditatie.

 Waar veel mensen nog steeds denken dat meditatie alleen voor boomknuffelaars is bedoeld, wordt het steeds meer door bijvoorbeeld topsporters of het bedrijfsleven toegepast. Het is onnodig om urenlang in een onmogelijke houding te zitten. Een aantal minuten per dag kan al een enorme invloed hebben op je slaapkwaliteit.

Mark van Essen | Personal Coach | The Transform Code


Nieuwsgierig naar wat personal training in Utrecht of online coaching voor jou kan betekenen? Neem dan contact op.

2 antwoorden

  1. chris schreef:

    dus dat proberen.. meer dan 5u per nacht. waar haal ik de tijd vandaan :-/

    • Mark van Essen schreef:

      Hoi Chris,

      Vijf uur slapen per nacht is wel écht heel weinig! Heb je nog tijd om op andere momenten van de dag wat slaap in te halen?

      Ik kan natuurlijk niet in je agenda kijken, maar het klinkt alsof je dagelijks een hele volle planning hebt. Misschien is het een goed idee om daar eens wat extra aandacht aan te schenken en jezelf meer ontspanning te gunnen? Succes!

      Groeten Mark

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *